Jak zvolit správnou velikost obrázků na web, Facebook nebo jiné sociální sítě?

Tak tohle je jedna z nejčastějších otázek, které poslední dobou dostávám.

Popravdě, mám na to malý tahák, takže mám ty správné velikosti vždy po ruce. Ráda se o něj s vámi podělím. Na konci tohoto článku najdete odkaz, kde si ho můžete stáhnout a vytisknout (nebo uložit do mobilu).


1) Obrázek na váš web

Je opravdu důležité, aby obrázky na webu měly správnou velikost. Když to tak nebude, stránky se budou načítat zbytečně dlouho. Pokud se na ně budou vaši klienti dívat z mobilu, tak je nepotěšíte – zbytečně jim tak ukrojíte pořádnou porci mobilních dat a to asi nikoho nepotěší. 😒 Takže co s tím?

Jestli chcete rychlý, hezký web, který bude viditelnější i pro vyhledávače, tak rozhodně nepodceňujte následující pravidla pro vkládání obrázků na web. Jako bonus budete v případě převodu na jiný web hosting úplně v klidu a neztratíte žádné obrázky cestou.

1) Obrázky by měly mít stejný rozměr v pixelech jak na stránce, tak ve skutečném zobrazení. (Nevkládejte rozměr obrázku 1920 px, když jej použijete pouze do sloupce 300 px.) Nevkládejte zbytečně gigantické obrázky. A datově je zmenšete.

2) Používejte správný formát obrázku pro daný účel. Pro fotky vždy jpg!

3) Správně pojmenujte svoje obrázky před nahráním na web.

4) Správně pojmenujte a nastavte název a alternativní text pro vyhledavače při nahrání fotek na web. [/box]

Podrobně se o těchto pravidlech dočtete v článku 4 nejčastější chyby při nahrávání obrázků na web.


2) Obrázek pro FB atributy

To je obrázek, který nastavíte na konkrétní webové stránce a ukáže se vám při sdílení na Facebooku.

Velikost obrázku, který je nutné si připravit, je 1200 x 628 px. Já osobně vytvářím obrázky v Canvě. Třeba tento:

Více se dočtete v článku Jak nastavíte webové stránky pro sdílení na Facebooku?


3) Obrázek, který vkládám do videa

Osobně vytvářím videa hodně a potřebuji do nich vložit nejrůznější obrázky. Videa vytvářím ve full HD kvalitě.

Proto si připravuji obrázky o velikosti 1920 x 1080 px, které pak vkládám do samotných videí.


4) Obrázek pro miniaturu na Youtoube

Nemám ráda nekvalitní obrázky. Bohužel ve většině případů se mi miniatura, kterou vybere Youtube jako náhledový obrázek, nelíbí.

Připravte si tedy obrázek o rozměru 1280 x 720 px a do velikosti 2 MB.

Takové můžete klidně vkládat do slidu videa a bude to vypadat dobře. Je to velikost, kterou používám i ve svých video návodech.


5) Příspěvek na FB

Canva vám nabízí již připravený rozměr obrázku, stačí si jen vybrat formát „Příspěvek na Facebook“.

Jinak je to rozměr 940 x 788 px. S rozměrem pro příspěvek na FB se nemusíte trápit, stačí použít čtvercovou grafiku nebo klidně i fotku na výšku.Ve většině případů vidíte na FB obdélníkové fotky. Samozřejmě, že FB je zobrazí.Když však uděláte tuto čtvercovou grafiku, bude na FB tento obrázek velký. Vyzkoušejte si to. 🙂


6) Facebooková událost

Pro facebookovou událost použijte rozměr grafiky 1920 x 1080 px.


7) Příspěvek na Instagram

Zde vás Canva také navede a nabízí již připravený rozměr obrázku, stačí si jen vybrat formát „Příspěvek na Instagramu“. Jinak je to rozměr 1080 x 1080 px. Obrázky ale nemusíte upravovat do této velikosti. Stačí udělat ořez na čtverec, nebo fotit přímo na velikost čtverce. Vidím na Instagramu, že lidé již dnes vkládají fotky na výšku nebo šířku. Pozor ale na malou drobnost – v celkovém přehledu obrázků v profilu je vidět pouze čtvercový výřez, tak ať to nevypadá divně.


8) Úvodní fotka na FB

Obrázky na úvodní fotku vašeho soukromého profilu, skupiny nebo komunity.

Canva uvádí rozměr úvodní fotky na FB 820 x 312 px, Fotor 851 x 315 px. A ještě k tomu FB rád mění pravidla pro rozměry této úvodní fotky. Tak teď babo raď.

Jak to má nyní FB:

Úvodní fotka

Na počítači se zobrazuje v rozměrech 820 x 312 px, na telefonech 640 x 360 px. Nejrychleji se tato fotka načítá, pokud je soubor jpg a fotka 851 x 315 px a její velikost je menší než 100 kB. Minimální velikost této fotky je 400 x 150 px. Pokud obsahuje úvodní fotka text nebo logo, bude lepší ve formátu png.

Profilová fotka

Na počítači se zobrazuje v rozměrech 170 x 170 px, na telefonech 128 x 128 px nebo 36 x 36 px. Nezapomínejte na to, že v reklamách a příspěvcích je vaše profilová fotka umístěna do kulatého rámečku. Tak vyberte takovou fotku, které bude slušet i tento kulatý rámeček.

Soukromý profil – úvodní fotka

Při tvorbě úvodní fotky si dávejte pozor na umístění profilové fotky a tlačítek, které ji překrývají. Do těchto míst neumísťujte žádný text nebo logo, nebyly by vidět.

Takhle vidím svůj soukromý profil já:

úvodní fotka na FB

 

Takhle vidí můj soukromý profil ostatní:

úvodní fotka na FB

Všimněte si, že tlačítka jsou trochu jiná a jinde. Toto zobrazení FB rád (a poměrně často) mění. Proto až budete tvořit úvodní fotku, podívejte se nejdřív, jak váš profilu uvidí ostatní.

Jak na to? V pravém dolním rohu úvodní fotky vidíte tři tečky. Ty rozklikněte a dejte „zobrazit jako“. Tam vyberte možnost „jak můj profil vidí ostatní?“ A hned budete vědět. 😃

Polohu profilové fotky a tlačítek si pak buď zapamatujte, nebo vyfoťte a můžete jít vytvořit svoji úvodní fotku. Já vše vytvářím v Canvě, takže si zadám nový rozměr 820 x 312 px. A jděte tvořit.

Úvodní fotka pro Komunitu na Facebooku

Problém s překrýváním úvodní fotky ve vaší komunitě mít nebudete – tam se to prostě nepřekrývá.

Takhle svou komunitu na Facebooku vidím já:

FB komunita

 

Abyste viděli, jak vaši komunitu vidí ostatní: Vedle „sdílet“ pod úvodní fotkou zmáčkněte tři tečky a vyberte „zobrazit profil návštěvník stránky“.

A hned uvidíte, jak to vidí ostatní. 😃

Velikost obrázku, který jsem si připravila v Canvě, je 820 x 312 px. To je rozměr, který hezky sedí a bude se zobrazovat celý.

 

FB skupina – úvodní fotka

Problém s překrýváním úvodní fotky nebudete mít ani ve vaší skupině. Tam se to také nepřekrývá.

Takhle to vidí členové vaší skupiny:

Někdy se uvádí ideální rozměr fotky 820 x 428 px. Jak se sami můžete přesvědčit, FB ji automaticky pěkně oříznul. Neznamená to, že tento rozměr nemůžete použít – jen počítejte s tím oříznutím (přesně FB ořízne nahoře 43 pixelů a dole 51 pixelů).

Takže buď zde vytvořte rozměr 820 x 312 px, nebo dejte pozor na ořezy. 😉


Rychlé shrnutí rozměrů pro jednotlivé příspěvky:

Obrázek pro FB atributy – 1200 x 628 px

Obrázek, který vkládám do videa – 1920 x 1080 px

Obrázek pro miniaturu na Youtoube – 1280 x 720 px

Příspěvek na FB – 940 x 788 px, jakoukoliv čtvercovou grafiku

Facebooková událost – 1920 x 1080 px

Příspěvek na Instagramu – 1080 x 1080 px, čtvercovou grafiku

Úvodní fotka na FB – 820 x 312 px, pozor na profilovku a tlačítka

Obrázek na váš web – podrobně se dozvíte o velikostech obrázků v tomto článku>>>

A tady si můžete stáhnout můj tahák, abyste vše měli kdykoliv po ruce. 

Doufám, že nám to zase brzy nezmění. (Ale i kdyby ano, nebojte – sleduji to, takže jak budou nějaké novinky, článek upravím.)

Zatím přeji krásnou tvorbu.

Pokud nevíte, jak si vytvářet různé rozměry grafiky a který nástroj použít, vyzkoušejte Canvu. Já osobně ji používám na kompletní grafiku, co vytvářím pro sebe a své klienty. Můžete se ZDARMA mrknout na video návod Jak si založíte účet v Canvě. Nebo pokud již Canvu máte, a nevíte jak s ní efektivně pracovat a naplno využít její potenciál, mám pro vás online kurz Tvorba obrázků v Canvě krok za krokem. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *